A Digitális Középiskola e-learning keretrendszerét az Apertus Közalapítvány ingyenesen biztosítja. Neve: Integrált Tanulási és Adminisztrációs Környezet, röviden ITAK.
A tanulási környezet vagy virtuális iskola feladata az önálló tanulás támogatása és a tutor-tanuló, tanuló-tanuló kommunikáció biztosítása. Ehhez megfelelő tananyagok, beépített technikai segítségek, a visszacsatoláshoz önellenőrző és számon kérő tesztek, valamint kommunikációs eszközök szükségesek.
Minden felhasználó egyedi azonosítókkal, felhasználónévvel és jelszóval lép be a keretrendszerbe és azokat a funkciókat és anyagokat olvashatja, illetve szerkesztheti, melyek az ő státuszának megfelelnek. Legjellemzőbbek az adminisztrátor, tutor, mentor, tanuló státuszok. A belépéskor megjelenő képernyőt „asztalnak”, „munkaasztalnak” nevezhetjük, ezzel utalva arra, hogy azokat az eszközöket célszerű a belépéskor azonnal megjelenő képernyőre tenni, melyek adott pillanatban a legfontosabbak, melyeket a „kezünk ügyében” szeretnénk tartani. Minden egyéb eszköz is elérhető természetesen a képernyőn lévő menük és navigációs gombok segítségével.
Az ITAK-ban a naptár, hirdetőtábla és üzenet alkalmazások alapértelmezetten tartozékai a munkaasztalnak, hogy információ hiány semmiképp ne hátráltathassa a tanulást. Ezek mellé egyéb eszközök, pl. a „saját jegyzeteim” is az asztalra tehetők. Ha megkezdjük a tanulást (kinyitunk egy fejezetet valamely tantárgyban), akkor ezen a felületen, azaz az asztalunkon a tananyag lesz látható.
A gimnáziumi tananyag négy évfolyamra és ezeken belül a tíz műveltségterületnek megfelelő 13 tantárgyra bomlik, melyeket féléves bontásban dolgozunk fel. Ha a tanuló a tananyagok menüpontra kattint, az évfolyamának és az adott félévnek megfelelő tantárgyi témaköröket látja. Ezt nevezzük egy kurzusnak. A gimnáziumi tanulmányok tehát egy tanuló számára 8 kurzusból állnak.
Az egyes kurzusok tananyagát a helyi tanterv tartalmazza: adott évfolyam adott félévében oktatott tantárgyak és a tantárgyi tematikák szerint a félévben elsajátítandó témakörök tartoznak ide. A tantárgyak tehát témakörökre bomlanak. Az egy félévben feldolgozandó témakörök száma tantárgyanként változik, általában 1-4 témakör.
AZ ITAK HASZNÁLATÁRÓL
Mi kell ahhoz, hogy az ITAK-ot (otthoni) számítógépünkön használni tudjuk?
Az Apertus Közalapítvány hivatalos tájékoztatója a következőket mondja.
A Számítógép:
• CPU – minimum: Pentium-4, 1,5 GHz; ajánlott: Intel Dual Core, 2 GHz
• Memória – minimum: 512 MB RAM; ajánlott: 1 GB RAM
• HD – minimum: 30 GB tárolóhely; ajánlott: 30 GB tárolóhely
• monitor – minimum: 1024 pixel széles; ajánlott: 1024 pixel széles
Támogatott böngészők:
• Firefox, Internet Explorer, Opera
Szükséges kiegészítők:
• Adobe Flash Player
Kipróbáltuk.Tapasztalataink a következők.
A gép, amin teszteltük:
• CPU – Intel Dual Core, 2 GHz
• Memória – 3 GB RAM
• HD – 15 GB tárolóhely
• monitor – 1280 x 800
Böngészők:
• Firefox (v: 3.6.9.) – nincs gond, működik
• Internet Explorer (v: 8.0.6…) – nincs gond, működik
• Opera (v: 10.62) – tiltakozik (“böngészője nem támogatja az ITAK összes szolgáltatását”), de működik
• Google Chrome (v: 6.0.4…) – nincs gond, működik
• Safari (v: 5.0.2) – nincs gond, működik
A gépen telepítettük az Adobe Flash Player-t (v: 10.1….) (letölthető innen!)
Az említett böngészők legfrissebb változatainak – ingyenes – letöltési helyei:
• Firefox
• Internet Explorer
• Opera
• Google Chrome
• Safari